
Ako mať dobre upečený biznis?
O tom sme sa rozprávali počas posledného TEDxTrenčín Salónu, ktorý niesol rovnomenný názov Dobre upečený biznis. Priniesol mnoho zaujímavých myšlienok, osobných príbehov, ale aj praktík, ktoré môžeme už teraz aplikovať vo vlastnom podnikaní.

Je v poriadku nudiť sa a je v poriadku pracovať na sebe
Prvým rečníkom Salónu bol Rastislav Kiavčin, ktorý sa podelil o svoju cestu z „nudy" k digitálnemu marketingu:
„Je v pohode nudiť sa a počas toho, ako moji bývalí kolegovia chodili na kávu, ja som sa začal učiť a začal som na sebe pracovať. Dal som si záväzok, že sa začnem venovať digitálnemu marketingu..."
Zdieľal aj postrehy o prokrastinácii a o tom, ako nám odkladanie niektorých úloh zaberie viac času, ako ich samotné uskutočnenie. Rovnako zdôraznil, že aj práca mimo odboru (v jeho prípade customer support) vie formovať užitočné zručnosti pre budúcu kariéru. Čo ale isto mnohí ocenili, bolo pripomenutie, že je dôležité sústrediť sa počas práce na jednu vec a nenechať sa ničím vyrušiť. Tak jednoduché. :)

Zamestnanci sú investícia
Daniela Tabakovič, ktorá stojí za prevádzkami ako Chlieb Náš, Bistro Akadémia či Thalmeiner, hovorila o sile inovácií a ľudskosti:
„Zamestnanci sú investícia – od začiatku dobre platení zamestnanci. Sú v prvej línii so zákazníkmi a vďaka nim sa môžeme posúvať a zlepšovať, pretože s nimi vedieme otvorený dialóg."
Hovorila aj o rozdieloch v prístupe ku gastronómii v Kodani a na Slovensku, o tom, že aj počas dažďa je potrebné mať otvorený obchod a najviac o tom, že dobré vedenie prevádzky nezačína pri recepte, ale pri prístupe k ľuďom. Preto napríklad využili okrem ľudskej sily aj tú technologickú – tak môžu ľudí férovo zaplatiť a zároveň vyrobiť namiesto 40 chlebíkov 400 bez toho, aby museli ľudia pracovať v noci.

Nevedieť je to najlepšie, čo sa môže stať
Najlepšie nápady na začiatku vyzerajú nezmyselne („skladový nábytok, ktorý si sami poskladáte? to nebude fungovať"). Nevedieť, či sa podaria, nevedieť, či je správny čas pustiť sa do takého biznisu, nevedieť, či bude fungovať – to všetko sú legitímne obavy. Pokiaľ ale nebudete veriť v svoje schopnosti a v to, že sa podaria, nebudete nikdy vedieť odpoveď na svoje „neviem”. Jakub Ptačin, dizajnér, autor a momentálne aj riaditeľ komunikácie v Slovenských elektrárňach, priniesol netradičný pohľad na neistotu ako konkurenčnú výhodu:
„Keď máš nejaký nápad, daj si pozor, koho sa pýtaš. Kritizovať znamená čas a sú ľudia, ktorým dáte jeden nápad a oni vám vrátia 60 dôvodov, prečo je to zle."
Pripomenul, že ani TEDxTrenčín nebol na začiatku samozrejmosťou. Bol to nápad, ktorý mohol zlyhať. A predsa funguje už viac ako 10 rokov.
A to je možno najväčšia správa tohto salóna:
Každý dobre upečený biznis začína ako bláznivý nápad.
Nevieme, či to vyjde. Nevieme, či na to máme. Ale dokým to neskúsime, nezistíme to. Tak sa nebojte a choďte do toho! Upečte si svoj vlastný biznis.

Mimochodom, Trenčín hľadá kreatívcov! Ak sa venujete tvorbe v kultúrno-kreatívnom sektore, zaujme vás nielen Talk od Annamárie Martonyikovej ale aj to, že sa do rozvoja tejto témy môžete zapojiť.
Hovorila o tom, že práve projekt Európskeho hlavného mesta kultúry Trenčín 2026 má potenciál vytvoriť silné zázemie pre prepájanie kreatívcov, podnikateľov a inštitúcií. Cieľom je nielen podpora umenia, ale aj budovanie zdravého prostredia, kde vznikajú nové nápady, spolupráce a odvážne projekty.
Podpora KKP nie je podľa nej len o kultúre – je to investícia do ekonomiky, vzdelávania aj identity mesta. Ak vás táto myšlienka zaujala, môžete s ňou zdieľať svoje nápady mailom na: annamaria.martonyikova@trencin2026.eu